Projekta SENdata piektā mobilitāte Kedainiai, Lietuva

Piektās mobilitātes kopsavilkums LTT in Kėdainiai from 27-31 March, 2023
Erasmus+ KA229 projekta ,,Digital Approaches to SEN Education
(SENdata)” (2020-1-TR01-KA229-094323_6)

5. mobilitātes mācību/apmācību
pasākums notika Kėdainių ,,Spindulio” skolā, Lietuvā. Mobilitātē piedalījās 25
pedagogi: no Turcijas (Bursa/Yıldırım Huma Hatun Ozel Egitim Anaokulu), Latvijas
(Rīga, Latvija Rīgas 2.pamatskola), Rumānijas („Grădinița Specială” - Cluj-Napoca),
Serbijas (Anton Skala). Pamatskola - Belgrada), Portugāles (Sintra, Agrupamento De
Escolas Lapiás) un Lietuvas (Kedainių ,,Spindulio“ mokykla).

Uzņēmēja skolas direktors Juozas Jančius, projekta koordinatore Ingrīda
Jurevičiene un projekta partneri viesojās Kedaiņu rajona pašvaldībā. Projekta
dalībnieki tikās ar pilsētas mēru Valentīnu Tamuli un rajona izglītības nodaļas
vadītāju Vilmu Dobrovolskieni. Šīs tikšanās laikā tika pārrunātas izglītības
aktualitātes dažādās valstīs, pārrunātas problēmas, no kurām aktuālākā ir pedagogu
trūkums un iekļaujošās izglītības izaicinājumi.

Pēc tam Kėdainių ,,Spindulio” skolā tika sveikti projekta dalībnieki, tika
prezentētas komandas no ārvalstīm, pasniegtas dāvanas. Skolēni uzstājās ar muzikālu
priekšnesumu “Pingvīna ceļojums”. Projekta dalībnieki pārtraukumā pagaršoja
lietuviešu ēdienus. Ekskursijas laikā pa skolu projekta partneri iepazinās ar skolas
izglītības vidi, koordinatore Ingrīda Jurevičiene piedāvāja noskatīties prezentāciju par
izglītības sistēmu Lietuvā”.

Projekta dalībnieki piedalījās praktiskās aktivitātēs. Logopēde Aušra
Stoškienė prezentēja AR/VR lietojumprogrammu bērniem ,,Mans kucēns: Simulatora
spēle” un logopēde Rita Kairiene AR/VR lietotni,,WildCraft: Animal tiešsaistē.
Projekta dalībnieki aprobēja šīs izglītojošās spēles, pārrunāja to plusus un mīnusus.
Vēlāk projekta dalībnieki piedalījās Ingrīdas Jurevičienes organizētajā darbnīcā ,,3D
VR Glasses Compatible with iPhone&Android”. Skolotāji spēlēja spēles virtuālajā
realitātē, izmantojot 3D VR brilles un savus viedtālruņus. Pēcpusdienā mums bija
ekskursija pa Kedaiņu vecpilsētu gida pavadībā.

Otrajā mobilitātes dienā apmeklējām bērnudārzu ,,Pasaka“ Kedaiņos.
Mēs tika iepazistināti ar digitālajām tehnoloģijām pirmsskolas izglītībā. Viesi
izstaigāja iestādi, vēroja "Skudru", "Bišu", "Tauriņu" grupu digitālo tehnoloģiju
aktivitātes. Bērnudārza skolotāji nodarbībās ar bērniem dalījās ar labo praksi un darba
metodēm ar digitālajām tehnoloģijām. Skolotāja Rasa Simonavičiene nolasīja referātu
par informācijas tehnoloģiju pielietojumu bērnudārzā "Digitālās tehnoloģijas – ceļš uz
plašāku bērna zināšanu pasauli". Projekta partneri varēja uzzināt par digitālo
programmu pielietojumu Lietuvas pirmsskolas iestādēs. Pēc tam tika turpinātas
īstermiņa kopīgas personāla apmācības skolā. Skolotāja Ingrīda Jurevičiene
iepazīstināja ar lietojumprogrammu AR/VR Apps ar bērniem ,,Match 3D – matching
puzzle game”. Match 3D ir ideāls veids, kā atpūsties un tajā pašā laikā pārbaudīt savas

atmiņas un prāta prasmes. Skolotāja Vaiva Siutilienė iepazīstināja ar
lietojumprogrammu AR/VR Apps ar bērniem ,,Wild Animals VR kid game”. Projekta
dalībnieki aprobēja arī šīs izglītojošās spēles, pārrunāja tās ieguvumus. Pēc kafijas
pauzes skolotāja Vaiva Siutilienė organizēja darbnīcu ,,Bee Bot – Programmable
Floor Robot”. Šis jaunais mācību līdzeklis iepazīstina bērnus ar dizainu un
tehnoloģijām un palīdz viņiem uzlabot telpiskās vizualizācijas prasmes, vienlaikus
izklaidējoties. Viņi tiek mudināti garīgi orientēties, manipulēt, izsekot un pagriezt
Bee-Bot, vienlaikus izmantojot savas valodas prasmes, lai atsauktu, interpretētu un
formulētu komandu secības. Pēcpusdienā projekta komandai bija kultūras vizīte
Kauņā. Viņi apmeklēja nacionālo M.K. Čiurlioņa mākslas muzeju, skatījās M.K.
Čiurlioņa virtuālās realitātes filmu ,,Eņģeļu taka”. Skanot mūzikai, dalībnieki
virtuālajā realitātē tika iepazistināti ar sešdesmit mākslinieka gleznām.

Trešajā mobilitātes dienā notika kultūras vizīte Klaipēdā un Palangā.
Dalībnieki apmeklēja krastmalu ar Danes upes skulptūrām Klaipēdas vecpilsētā,
Baltijas jūrā. Danes upē noenkurotais buru kuģis ir pilsētas simbols. Tā nosaukums ir
Meridianas, un tas tika uzcelts Somijā 1948. gadā. Tā ir viena no unikālākajām vietām
ostas pilsētā un Lietuvā, vides, vēstures, virtuves, pakalpojumu un aprīkojuma ziņā.
Restorānu Meridianas raksturo Eiropas virtuve ar Vidusjūras reģiona akcentiem,
uzsverot ostas pilsētas jūras identitāti. Šajā restorānā mūsu komanda pusdienoja.
Vēlāk nokļuvām Palangā, kūrortpilsētā pie Baltijas jūras. Dzintara muzejā mums bija
izglītojošas aktivitātes ar mērķi iepazīt dzintaru un tā īpašības, tā rašanās vēsturi, bija
ekskursija pa Dzintara muzeju. Lietuvā dzintara gabaliņi tiek uzskatīti par jūras
dievietes Jurates pils šķembām, kuras pili sagrāva pērkona dievs, un sīki gabali ir
viņas asaras. Muzejā atrodas vairāk nekā 20 000 dzintara gabalu un izcilākie ir tie,
kuru sveķos iestrēguši senie kukaiņi, kas kļuvuši par dzintaru. Visi kopā
pastaigājāmies gar Baltijas jūras krastu, baudot spēcīgos viļņus no Jūras tilta.
Ceturtajā mobilitātes dienā projekta dalībnieki piedalījās praktiskās
aktivitātēs. Īstermiņa kopīgas personāla apmācības aktivitātes organizēja skolotāja
Asta Juškienė. Viņa prezentēja lietotni AR/VR Apps ar bērniem ,,Mans kaķis –
virtuālais mājdzīvnieku simulators”, virtuālajā vidē bērni mācās audzināt un rūpēties
par kaķi. Skolotāja Daina Jonavičiene prezentēja lietotni AR/VR Apps ar bērniem
,,Antistress – relaksācijas rotaļlietas”. Tā ir spēle, kas kontrolē bērna uzvedību un
emocijas, veicina mierīgumu. Skolotāja Ingrīda Janulaitienė iepazīstināja ar
lietojumprogrammu AR/VR Apps ar bērniem ,,Color Sort 3D – Hoop Stack”. Tā ir
spēle, kas attīsta uzmanību, atmiņu, vērīgumu. Projekta dalībnieki testēja spēles,
spēlēja, pārrunāja, vērtēja tās. Pēc tam dalībniekiem bija darbnīca "Quiver Vision 3D
paplašinātās realitātes lietotne". Ingrīda Jurevičiene iepazīstināja ar šīs lietotnes
lietošanu. Quiver ir izglītojoša, aizraujoša un iedvesmojoša aplikācija. Soli pa solim
viņa parādīja, kā tas darbojas: tur var drukāt, krāsot, skenēt, atskaņot. Veicām
uzdevumus: izkrāsojām un priecājāmies par izveidotājiem virtuālajiem zīmējumiem.
Vēlāk mums bija praktiska darbība ar lietotni ,,Animal 4D+ paplašinātās realitātes
kartītes”. Animal 4D+ ir izglītojošs un interaktīvs rīks, kas ļauj bērniem saistošā un
ieskaujošā veidā uzzināt par dažādiem dzīvniekiem. Lietojumprogramma izmanto
paplašinātās realitātes tehnoloģiju, lai ekrānā atdzīvinātu 26 dažādus dzīvniekus ar

reālistiskiem 3D modeļiem un animācijām, kas parāda dzīvnieku unikālās īpašības un
uzvedību. Ar Animal 4D+ bērni var doties aizraujošā un izglītojošā ceļojumā pa
dzīvnieku valsti. Mēs pārbaudījām šo lietotni un novērtējām tās priekšrocības. Vēlāk
projekta komanda apmeklēja Pieaugušo un jauniešu mācību centru Kedaiņos, kur mēs
apskatījāmies iestādes izglītības telpas un piedalījāmies aktivitātes 3D mācību klasē ar
VR programmatūru.

Vēlāk skolā notika koordinatoru sanāksme, lai apspriestu nākamo
mobilitāti, kas jūnijā notiks Turcijā, Bursā. Visi dalībnieki izteica savu vērtējumu par
mobilitātes aktivitātēm un turpināja oficiālo dokumentu parakstīšanu. Katram
dalībniekam tika pasniegts apmeklējuma sertifikāts, un noslēguma runas ar laba
vēlējumiem teica Kėdainių ,,Spindulio" skolas direktors un projekta koordinatore
Ingrīda Jurevičiene.

Pēdējā mobilitātes dienā projekta komandai bija kultūras brauciens uz
Traķiem un Viļņu. Apmeklēja Traķu pili uz salas, izglītojošās programmas laikā
apmeklēja Viļņas vecpilsētu.
Mobilitātes laikā Lietuvā visi dalībnieki pilnveidoja savas vispārējās,
pedagoģiskās un mācību priekšmetu kompetences un spējas darbā ar digitālajām
tehnoloģijām, kuras ir nepieciešamas lai uzlabotu speciālās izglītības kvalitāti.